torstai 13. lokakuuta 2011

Ostoksilla ympäristömerkkiviidakossa

Eilen pohdittiin, miten suoraan vähentää ostotavaran tarvetta. Entäs kun jotakin on kuitenkin hankittava, mutta haluaisi silti minimoida ostostensa vaikutuksen ympäristöön? Nykypäivänä ympäristöystävällisyys on kilpailuvaltti, jota yritykset käyttävät markkinoinnissaan. Esimerkiksi kodinkoneiden energiatehokkuus ja ympäristöystävällisyys ovat kuluttajien vaatimia seikkoja, jotka myös säästävät kuluttajan arjessa rahaa. Niinpä moni yritys kiinnittääkin niihin huomiota tuotteissaan. Ostaja voi kuitenkin tuntea olevansa eksyksissä erilaisten ympäristömerkintöjen ja energiatehokkuuslausuntojen maailmassa. Miten tietää, onko tuote oikeasti ympäristöystävällinen vai onko vihreä markkinointi vain yrityksen mainoskikka? Yksi turvallinen vaihtoehto on turvautua virallisiin ympäristömerkkeihin.

Pohjoismainen ympäristömerkki Joutsenmerkki lienee yksi tunnetuimmista ympäristömerkeistä suomalaiselle kuluttajalle. Eri tuoteryhmille on laadittu omat kriteerinsä, jotka ottavat huomioon valmistuksessa käytettyjen luonnonvarojen ja energian kulutuksen, haitalliset päästöt, melun, hajun, jätteet ja tuotteen mahdollisuudet hyötykäyttöön. Kriteerit laatii asiantuntijaryhmä. Merkkiä annettaessa arvioidaan tuotteen koko elinkaarta aina valmistuksesta jakeluun ja käytöstä tuotteen hävittämiseen tai kierrättämiseen. Merkin lisäksi tuotteesta löytyy lyhyt teksti, jossa kerrotaan, miten tuote on ympäristöystävällisempi muihin vastaaviin tuotteisiin verrattuna.

Joutsenmerkkiä vastaava, mutta laajemmalla alueella käytetty ja Suomessa vähemmän tunnettu on EU:n oma ympäristömerkki. Sekin tarkastelee tuotteen koko elinkaaren aikana syntyviä ympäristövaikutuksia. Se on vahvistettu 27 eri tuoteryhmälle. Merkin tavoitteena on lisätä ympäristöystävällisten tuotteiden kehittämistä, valmistusta, markkinointia ja kysyntää.

Energiamerkki kertoo laitteiden energiankulutuksesta ja suorituskyvystä. Se on nykyisin pakollinen kylmälaitteissa, pyykinpesukoneissa, uuneissa, kuivausrummuissa sekä astianpesukoneissa. Merkinnän avulla voi helposti vertailla koneiden energiankäyttöä ja valikoida laitteen, joka kuluttaa muita vähemmän energiaa. Merkintä tuokin tietoja kätevästi ja helpossa muodossa kuluttajan saataville.
Itse huomasin tiskikonehankintoja tehdessäni tämän konkreettisesti. Edessäni oli kaksi konetta, joiden hintaluokka vastasi haluamaani. Ilman energiamerkintöjä valinnan tekemiseksi minun olisi pitänyt perehtyä laitteiden teknisiin tietoihin, enkä silti välttämättä olisi saanut yhtä kattavaa tietoa kuin sain merkistä yhdellä vilkaisulla. Toisen tiskikoneen energialuokka oli E ja pesutulos uskomaton G. Toisella energialuokka sekä pesutulos olivat kumpainenkin A. Ei ollut kovin vaikea päättää, kumman valmistajan koneeseen rahani tahdoin pistää. Hintaeroa laitteilla ei juurikaan ollut.

Kohtalaisen uusi merkintä, vuonna 1998 ilmestynyt Norppaenergia-merkki, on tällä viikolla hyvinkin ajankohtainen. Se myönnetään vihreälle sähkölle ja se onkin Suomen ainoa energian ympäristömerkki. Vihreällä sähköllä tarkoitetaan, että energia on tuotettu kokonaan uusiutuvilla energialähteillä. Tällaisia energialähteitä ovat esimerkiksi tuulivoima, bioenergia tai aurinkoenergia. Merkin tarkoituksena on lisätä tietoa energiantuotannon ympäristövaikutuksista.

Markkinoilla vilahtelee myös suuri määrä erilaisia ympäristömerkkejä sekä muita vastaavia, joilla vakuutetaan tuotteen olevan ympäristöystävällinen. Osaa merkeistä ei valvota lainkaan tai niiden myöntämisperusteet voivat olla sangen kirjavat. Virallisia ympäristömerkkituotteita ostamalla voi varmistua siitä, että tuotteet todella täyttävät kriteerit, eivätkä vihreät lupaukset ole vain osa yrityksen markkinointia kouriintuvien tekojen sijasta.

-Annukka

Linkkejä:

Suomen ympäristökeskuksen sivut ympäristömerkeistä
Kuluttajaviraston Eko-ostajan opas

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti