perjantai 28. helmikuuta 2014

Violettia perunamuussia ja herukkaviinijuustoa

Lähi- ja luomuruokaosuuskunta Mukulaari otti meihin taannoin yhteyttä ja tiedusteli, tahtoisimmeko tilata heidän uusiutunutta toimintaansa ja raportoida mahdollisesti tuloksista blogimme kautta muillekin. Vastineeksi voisimme tehdä kurssiyhteistyötä Mukulaarin kanssa. Koska saimme täysin vapaasti valita mitä kirjoittaisimme ja itse maksoimme edelleen tilaamamme tuotteet, tämä kuulosti meistä kohtuulliselta ja avoimelta yhteistyöltä. Niinpä Lily kirjoittelikin alkuviikosta omia kokemuksiaan Mukulaarista ja nyt on minun vuoroni raportoida.


Olen aiemminkin ostanut elintarvikkeita Mukulaarin kautta, mutta tuolloin toiminta ei ollut osuuskuntamuotoista. Tervehdin myös ilolla vanhan nettilomakkeen korvannutta verkkokauppaa, joka osoittautui paitsi toimivaksi, myös tyylikkään näköiseksi. Valikoima oli sopivan laaja ja tuotteita löytyikin laidasta laitaan. Omaan matkaani tarttui keittiökaappieni puutteiden mukaisesti niin hunajaa, sipuleita, kananmunia, juustoa, perunaa ja makkaraa.

Noudetut tuotteet matkalla ruokakomeroon ja jääkaappiin
Lilyn jo aiemmin mainitsema tuotteiden hinnan tarkentuminen vasta noudon aikaan aiheutti myös hieman harmaita hiuksia omalla kohdallani. En tiennytkään tilaamieni savumakkaroiden kohdalla, miten minun oletettiin toimivan: Tuliko minun varata ylimääräistä käteistä mukaani vai saisinko jotakin hyvitystä takaisinpäin? Ymmärtääkeni maksuvälineenä kelpaa vain käteinen, mikä aiheutti oman lisäsäätönsä, itselläni kun on aika harvakseltaan ylimääräistä käteistä mukanani. Pienehkön makkarapaketin kohdalla tämä epätietoisuus oli siedettävää, mutta isomman ja kalliimman lihapaketin kohdalla tämä olisi voinut osoittautua hankalammaksi.
Paikan päällä keskustellessa selvisi, että makkaroiden kohdalla heittoa ei yleensä ollut, mutta esimerkiksi pakattujen lihojen kohdalla pakkaus saattoi olla suurempi kuin verkkokaupassa ilmoitettu. Heittoa oli joskus ollut jopa kilon verran, joskin tämä oli yksittäinen kerta. Itselleni ei kuitenkaan olisi todennäköisesti tullut mieleen varata rahaa ylimääräiseen lihakiloon ja olisipa tiukemmassa tilitilanteessa tämä heitto saattanut alkaa harmittaa isomminkin. Onneksi näin isot poikkeamat ovat tosiaan poikkeustapauksia ja yleensä puhutaan parinsadan gramman heitoista pakkauskoossa. Olisi kuitenkin asiointia helpottavaa, mikäli verkkokauppaan linkitettäisiin toimintaohje näiden tuotteiden kohdalle, jottei kuluttajien tarvitse laillani pähkäillä, mistä oikein onkaan kyse.

Verkkokauppaan olisin toivonut myös jonkinlaista vahvistusta tilauksen yhteydessä noutopäivästä ja paikasta. Itselläni nimittäin alkoi iskeä neuroosi, että olinkohan nyt varmasti muistanut ja ymmärtänyt päivämäärän oikein. Olisikin mukavaa, jos tilauksen vahvistuksen yhteydessä mainittaisiin vielä valittu noutopaikka ja -päivä.

Ensimmäiset kuun uudet tilaajat saivat porkkanakakkua tilauksensa matkaan
Tilauksen noudin Palokan K-market Jälkkäristä. Ongelmia alkoi kertyä hieman siinä vaiheessa, kun hetken jonottamisen jälkeen alkoi vimmainen tonkiminen, eikä kassiani tahtonut löytyä mistään. Etsinnöistä huolimatta kassini pysyi kadonneena, eikä sitä paikallistettu mistään. Jakoa hoitanut henkilö oli vilpittömän pahoillaan tapahtuneesta ja lupasi toimittaa tilaukseni sen paikallistettuaan saman illan aikana suoraan kotiovelleni. Tämä sopi toki minulle ja jatkoinkin asiointia marketin puolella. Kahden hyllyvälin päähän päästyäni puhelimeni soi ja sama henkilö kertoi, että kassi oli kuin olikin löytynyt. Sainkin jatkettua matkaa kotiini ilman ongelmia ruokatilaukseni kanssa. Kaikki kiitos kuitenkin asian hyvin ystävällisesti ja ammattimaisesti hoitaneelle henkilölle. Hänen toimintansa seurauksena ikävästi liikkeelle lähtenyt tilanne kääntyi parhain päin ja loi minulle tunteen siitä, että homma on hoidossa.

Ensimmäiselle parillekymmenelle uudelle tilaajalle oli luvattu verkkokaupassa vielä porkkanakakkua kaupan päälle. Itse laskin itseni suoraan vanhaksi tilaajaksi asioituani aiemmin vanhan lomakepohjaisen Mukulaarin kautta, joten jätin täydentämättä pyydetyn viestin kakusta tilaukseni viestikenttään. Kassini mukana olleeseen tilauslistaan oli kuitenkin lisätty merkintä siitä, että olin uusi tilaaja ja sainkin mukaani myös kakkua. Myös tämä toi tunteen hyvästä ja huolehtivaisesta palvelusta, enhän itse ollut tajunnut edes ajatella tarjouksen koskevan uudistuneen verkkokaupan uusia tilaajia.

Villiä perunamuussia ruokatilauksen Blue congo -potuista ja itse kalastettuja ahvenia

Plussat
- edukasta lähiruokaa suoraan tuottajilta ilman välikäsiä
- tuotteet ainakin omalla kohdallani sekä kavereiden kokemuksen mukaan olleet kautta linjan laadukkaita
- mahdollisuus liittyä kuluttajana tai tuottajana osuuskuntaan ja vaikuttaa sitä kautta osuuskunnan toimintaan - miten ruokaa myydään, mistä sen voi noutaa, miten toimintaa voitaisiin kehittää?
- verkkokauppa toimiva ja selkeä
- noutopisteverkosto laajahko ja mahdollisuus esimerkiksi pystyttää noutopiste omalle työpaikalle
- valikoima vaihtelee sesonkien mukaan
- noutopäivien tiheyttä nostettu eli uuden tilauksen voi tehdä aina parin viikon välein
- hyvä tiedotus (verkkosivut + FB)
- ongelmien selvittäminen oman noutoni kanssa esimerkillisesti

Loput violetit perunamuussit upposivat rieskoihin
Miinukset
- verkkokaupan "hinta tarkentuu noudettaessa" -ilmoitukset
- pienet yksityiskohdat (esim. noutopäivän vahvistus verkkokaupassa)
- pieni säätö oman noutoni kanssa

Kaiken kaikkiaan uudistuneen Mukulaarin kautta tilaaminen tuntui helpolta ja kätevältä. Tilaukseni sai maksettua heti netissä sen tehdessään, nouto onnistui oman kauppamatkan osana ja tuotteet olivat hyviä. Mutkia matkaan mahtui myös muutamia, mutta ne olivat pääosin pienehköjä. Isommatkin hoidettiin niin mallikkaasti, että tilaus jätti hyvän mielen. Tätä tilausreittiä tulee varmasti jatkossakin hyödynnettyä.

-Annukka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti