sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Yrttihummusta kikherneistä

Soija-, mung- ja voipapuja sekä punaisia linssejä
Kasviruokien hiivittyä yhä tiukemmin keittiööni, olen laajentanut entisestään papujen, linssien ja herneiden käyttöäni. Nykyisin minulla onkin käytännössä miltei aina kaapissa kuivattuja herneitä tai papuja ja usein pakastimen puolella rasia tai pari valmiiksi keitettyjä versioita. Niitä onkin helppo lisäillä niin patoihin, keittoihin kuin muihinkin ruokalajeihin.

Mungpapuja idätykseen menossa
Tofun tekemistä soijapavuista




















Pavut, herneet ja linssit ovat ruoanlaitossa ihanan monipuolisia. Niissä on runsaasti proteiinia, hivenaineita ja ravintokuituja, joten ravitsemuksellisestikin niiden syöminen on suositeltavaa. Pavut ja herneet ovat myös hyvin edullinen proteiininlähde. Kilo kuivattuja kikherneitä esimerkiksi maksaa 3-4 euroa. Hieman vaivaahan näiden kanssa saa nähdä, mutta isoissa satseissa valmistaen ruoanlaitto sujuu jouhevasti.

Kikherneet liotuksen loppuvaiheessa
Käytännössä käyttöperiaate on kuivattujen tuotteiden kohdalla sama. Ne tulee huuhdella ja poistaa joukosta mahdollisesti vioittuneet yksilöt. Sen jälkeen ne liotetaan, useimmiten yön yli. Liotusvesi kaadetaan pois ja tämän jälkeen papuja/herneitä keitetään yleensä noin tunti. Tämän jälkeen ne ovat valmiita käytettäviksi. Linssejä ei yleensä tarvitse liottaa lainkaan, vaan ne voi keittää suoraan. Usein on helpointa liottaa ja keittää reilu satsi ja pakastaa valmiita herkkuja suoraan käyttöannoksina rasioissa.

Hummusta ruisleivällä

Yrttinen hummus

250 g kuivattuja kikherneitä
1 ruukku tuoretta basilikaa
tuoretta timjamia
2-3 valkosipulin kynttä
oliiviöljyä
herneiden keitinvettä
ripaus suolaa

Herneet tulee liottaa yön yli ja keittää noin tunnin ajan. Suosittelen pienemmän satsin sijasta keittämään koko paketillisen ja käyttämään loput muussa ruoanlaitossa tai pakastamaan ne tulevaa varten. Kun herneet ovat valmiit, lisätään joukkoon muut ainekset ja soseutetaan koko komeus sauvasekoittimella tahnaksi. Oliiviöljyn ja keitinveden määrää säätämällä voi valita, miten juoksevaista tai tönkköä tahnaa lopputulos on. Välissä kannattaa aina maistella ja pohtia, miltä tahna omaan suuhun maistuu. Pidätkö reilummasta valkosipulista tai tahtoisitko lisätä matkaan muitakin yrttejä? Hummus on herkullista leivänpäällisinä, lisäkkeenä tai dippailussa.

Meinasin kokeilla tänään myös paahtaa keitettyjä kikherneitä uunissa ja nauttia ne naposteltavina pikkusyömisinä. Mausteet ovat vielä valitsematta, mutta uskoisin herneiden toimivan tälläkin tapaa mainiosti. Toivoisin myös hurjasti, että mikäli teillä on aivan lyömättömän herkullisia reseptejä näistä raaka-aineista, jakaisitte moiset oitis!

-Annukka

3 kommenttia:

  1. Ihana hummusohje. Taidanpa kokeilla heti ensi viikolla. Mitään luottoreseptiä minulla ei valitettavasti ole, koska vatsani sietää vain kikherneitä ja kidneypapuja. Linssit ovat nykyään totaalinen no-no. Suosikkipapuruokani taitaa kuitenkin olla kun pannulla paistetaan kidneypapuja ja pähkinöitä. Sopii hyvin lisäkkeeksi tai pelkäksi ruoaksi salaatin kera.

    VastaaPoista
  2. Hitsit, mikähän niissä mokomissa mahaasi kiusaa? :/ Onneksi edes joitakin pystyt syömään. Hummus on minusta tosiaan ihanan monikäyttöinen ja -muotoinen, sen kun vaihtelee fiilisten mukaan aineksia :) Olen itse hulluna valkosipuliin ja tuoreisiin yrtteihin, välillä tuntuu että niitä löytyy joka ruoasta. Tulisi taas kesä niin voisi viljellä pihalla!
    Millä pähkinöillä olet muuten tehnyt tuota paistelua?

    -Annukka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on sellainen levoton vatsa joka ei yhtään tykkää laktoosista, linsseistä eikä leivästä. Taitaa olla sukuvika :D
      Kaikki pähkinät sopivat hyvin, mutta useimmiten ostan cashew pähkinöitä tai maapähkinöitä.

      Poista